2014-02-03

Arbetsområde Bråk

Under förra veckan avslutade vi vårt arbete med området TAL genom en diagnos. Eleverna har räknat på väldigt bra i de tre olika grupperna och lärt sig mer om bland annat prioriteringsregler, kort division samt likhetstecknets betydelse. Det som vi märker är att många har tillägnat sig metoden för kort division men att de fortfarande är osäkra på multiplikationstabellerna och detta i sin tur medför att det då blir svårt att räkna kort division. Multiplikationstabellerna kan ses som ett verktyg som man har stor nytta av i ämnet matematik och det är viktigt att eleverna tränar upp sina tabellkunskaper för att i framtiden kunna koncentrera sig på att lösa problem istället för att fastna på t.ex. 7*6. Vi ger eleverna möjlighet till att träna i skolan men det är även viktigt att de tränar hemma eller stannar på läxläsning för att träna på detta! Prata gärna kring vikten av detta hemma! Vi kommer att repetera kort division senare under vårterminen och låta de elever som ännu inte nått målen få ytterligare stöttning!

Arbetsområdet som står på tur är BRÅK och vi har börjat med att repetera vad vi lärde oss under åk4. Vi fortsätter vårt arbete i olika grupper och denna gång låter vi grupperna vara desamma men varje grupp byter lärare. Vi som undervisar 5b och 5c i matematik är Barbro, Stig-Lennart och Åsa. I detta område av BRÅK  ska vi bland annat jobba mot att eleverna lär sig skriva en halv med olika bråk. Vi tränar även på att storleksordna bråk samt räkna ut en viss del av ett antal t.ex. 2/3 av 12.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar